BLOGGER TEMPLATES AND Google Homepages »

Nak Beli SUSU Anak, Klik Sini

Kotak CB

150 Kenderaan Dicuri Setiap Hari Di Malaysia


Kereta anda boleh dilarikan dalam tempoh tujuh minit kerana sindiket curi kereta menggunakan peralatan berteknologi tinggi untuk mencuri secara purata 150 kereta setiap hari di negara ini.

Kira-kira 112,503 kereta yang dicuri sejak 2010 terdiri daripada model lama dan baru dengan komponennya telah dileraikan.

Kebanyakan kenderaan baru yang dicuri seperti pacuan empat roda dieksport ke negara Timur Tengah.

Difahamkan kenderaan curi terbabit digunakan kumpulan pemberontak untuk membawa senjata api.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, kebanyakan suspek bekerjasama dengan beberapa sindiket kereta curi.

Menurut beliau, polis berjaya menumpaskan enam sindiket tetapi terdapat beberapa kumpulan lain yang masih aktif menjalankan kegiatan itu.

Sejumlah 57,462 kereta curi dilaporkan pada 2010 manakala kira-kira 55,041 kes pada September 2011.

Katanya, terdapat permintaan tinggi untuk kereta curi di tapak pembinaan di kawasan terpencil.

Namun, beberapa kenderaan tersebut turut digunakan untuk kegiatan jenayah dan rompak manakala beberapa model dieksport ke luar negara.

"Kami percaya kenderaan seperti Toyota Hilux dicuri untuk memenuhi permintaan di Timur Tengah. Kami percaya kumpulan pemberontak menggunakan kenderaan itu untuk membawa senjata api," katanya.

Sementara itu, Mohd Bakri berkata, permintaan bagi alat ganti kenderaan terpakai meningkat ekoran Polisi Automotif Kebangsaan yang melarang pengimportan kereta potong.

"Agak sukar unyuk mendapatkan alat ganti kenderaan untuk model lama seperti Proton Saga dan Nissan Sunny 130Y," katanya.

Beliau berkata, beberapa remaja turut terlibat dalam kegiatan itu tetapi bilangan kes terlalu kecil.

Katanya, polis menemui 2,765 kereta curi bernilai kira-kira RM137 juta pada 2010 dan 2,045 kereta bernilai RM103 juta sehingga September 2011.

Kenderaan tersebut dikesan menggunakan sistem penentu kedudukan global (GPS) dan alat kawalan keselamatan.

"Kami menyelesaikan enam sindiket utama dan menemui kira-kira 100 kenderaan termasuk model Toyota Hilux, Toyota Fortuner, Toyota Alphard dan Honda City menggunakan peralatan tersebut," katanya.

Gomorianz @ BUIHRIANZ

Blok Paling Best

GENG GOMO

Banner

Banner Gift From MIALIANA.COM